Miscellaneous  |  02/19/2018

Von Eisbaronen lernen

Ein Beispiel aus dem 19. Jahrhundert zeigt: Wer sich auf dem Erfolg der Vergangenheit ausruht, kann leicht unter die Räder geraten

Guest article by Dietmar Harhoff, Süddeutsche Zeitung, 02/19/2018 as pdf

Miscellaneous  |  01/23/2018

The Use of Copyright-Protected Creative Online Content by German Consumers (Radio feature by Sebastian Filipowski and Miltiadis Oulios, Cosmo-Radio, WDR, 01/23/2018)

Interview with Senior Research Fellow Roland Stürz

Miscellaneous  |  01/22/2018

Jeder Siebte nutzt illegale Angebote im Netz (Article by Jonas Jansen, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 01/22/2018)

Forscher haben untersucht, wie sich die Deutschen im Internet verhalten – und ziehen überraschende Schlüsse

Miscellaneous  |  01/22/2018

Wer klaut, kann auch anders (Beitrag von Marc Beise, Süddeutsche Zeitung, 22.01.2018)

Münchner Forscher: Wenn die Regeln im Internet flexibler und bequemer wären, würden nicht so viele Menschen Musik, Filme und Videospiele illegal nutzen

Miscellaneous  |  11/30/2017

Video: Josef Drexl on “How Can the Data Economy Be Regulated to Promote New Emerging Markets?”

A video with Josef Drexl on “How Can the Data Economy Be Regulated to Promote New Emerging Markets?” has been published on Latest Thinking.

Josef Drexl on Latest Thinking. Photo: Latest Thinking

In the new digital economy regulation of data is not only heatedly debated in the political arena, it has also become the subject of academic research. New business models are emerging based on the current digital transformation of manufacturing and the digital transformation of many products. These smart products, such as autonomous cars, collect a huge number of data. The question arises: Who owns the data and how should access to these data be regulated? Josef Drexl is interested in the future regulation of the data economy and explores the question of how we can generate or enable markets to emerge that build on the use of data. As he explains in this video, a research group at the Max Planck Institute for Innovation and Competition led by him and his colleague Reto Hilty has concluded that – based on an analysis of the workings of the market – there is no need to recognize ownership in data and that sector-specific adopted of targeted rights of access to data should be preferred to a property approach.


Watch here.

Miscellaneous  |  09/29/2017

"Daten zu verkaufen" (Guest article by Reto M. Hilty, Süddeutsche Zeitung, 09/11/2017)

Die Politik will Eigentumsrechte schaffen und Informationen zum handelbaren Gut machen – ein riskanter Vorstoß

Die „Digital Economy“ – auch unter Schlagworten wie Industrie 4.0, Internet der Dinge oder Big Data bekannt – beschäftigt die Politik. Im Kern geht es um die Weiterentwicklung der vernetzten Computertechnologien, an die wir uns seit dem Siegeszug des Internets vor gut 20 Jahren gewöhnt aben. „Intelligente Maschinen“ revolutionieren heute fast alle Lebensbereiche und machen sie „smart“ – „homes“, „cities“, „traffic“, „factories“, „medicine“ und „products“ aller Art. Zu einem Symbol für die Digitalwirtschaft sind selbstfahrende Automobile geworden. Dass sie die Gemüter einer führenden Automobilbau-Nation besonders bewegen, erstaunt nicht. Eine wichtige Rolle dürfte dabei spielen, dass inzwischen neue Wettbewerber auftreten – wie IT- oder Telekom-Unternehmen. Hier steht die deutsche Industrie nicht an der Spitze. Nichts liegt daher näher, als dass die Politik darüber nachdenkt, wie sie „ihrer“ Industrie den Rücken stärken kann. Diese Nähe wischen Staat und gewissen Wirtschaftszweigen hat durchaus Tradition, geht sie zuweilen auch über ein gesundes Maß hinaus. Zentrales Element der datengetriebenen Wirtschaft sind die Daten selbst. Diese spielen im Automobilbau schon heute eine immense und nach wie vorwachsende Rolle. Daten werden generiert, abgegriffen, transportiert, kombiniert und ausgewertet. In diese Vorgänge sind unterschiedlichste Akteure involviert – der Fahrer, der Fahrzeughalter, der Fahrzeughersteller, Zulieferer von Bauteilen und Dritte wie etwa Software- oder App-Hersteller. Eine Frage scheint damit auf der Hand zu liegen: Wem „gehören“ diese Daten? Doch müssen Daten überhaupt jemandem rechtlich „gehören“?


Guest article by Reto M. Hilty, Süddeutsche Zeitung, 09/11/2017 (in German)

Miscellaneous  |  08/01/2017

Arguments Against "Data Ownership"

A right of ownership in data is unnecessary and has been rejected by large segments of the industry – 10 question and answers


The question of who “owns” data has reached the political arena. It has been discussed on the European level for some time now, and has in the meantime also been addressed in Germany. The German Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure, for example, is currently considering a data ownership right in connection with automated and autonomous driving. This issue stands in relation to the question of which potentially new regulations ought to be applied in the data-driven economy – the so-called “Industry 4.0”. That these questions have become an area of concern in politics is appropriate and important; however, short-term specifications are not called for and may even encourage unwanted developments.

The Max Planck Institute for Innovation and Competition addresses these questions from a scientific perspective. Thus far, in two position papers the Institute has determined which aspects should be considered and which challenges may result from legislative intervention. A brief summary of these analyses in the form of questions and answers is found below. The outcome is that the Institute wants to warn against simplistic considerations and hasty regulatory proposals. Current law permits broad, interest-appropriate decisions already. In particular, an additional “ownership right” in data is not only unnecessary, it is also rightly rejected by broad segments of German industry. Experience and research to date have effectively shown that participants do well when governed by contracts. If at anything all, questions may arise regarding access to data – but even then only in specific sectors. In no way are unilateral national actions advisable. The data-driven economy takes places globally and as far as possible uniform regulations should prevail, at least in the European internal market. Regulations that apply only in Germany may ultimately hinder rather than promote today’s industry and economy. This is the case, especially, if room to maneuverer and develop is restricted in comparison with international competitors.


10 Questions and Answers (pdf)

Opinion  |  07/13/2017

Position Statement on the Proposed Modernisation of European Copyright Rules

Position Statement in response to the proposals aimed at the modernisation of EU-copyright within the Digital Single Market published by the European Commission on September 14, 2016.
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